Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Guvernér Zdeněk Tůma, můj zachránce

Dnešní zpráva v novinách o abdikaci guvernéra České národní banky Zdeňka Tůmy ve mně vyvolala vzpomínku, o kterou bych se s laskavými čtenáři rád podělil. Bylo to před pěti-šesti lety. Nacházel jsem se v bytě klientky, které jsem po smrti manžela oceňoval pozůstalost. V tom mi zazvonil mobil v kapse. Ozvala se v něm moje kolegyně z antikvariátu: "Zrovna je tady takový divný chlap v černém obleku, vystoupil z velkého černého auta s tmavými skly a chce s vámi mluvit, a prý si na vás počká." řekla do telefonu a pak šepotem dodala: "Vypadá jako mafián, prosím, rychle se vraťte."

Neváhal jsem ani chvilku. Vdovu jsem nechal vdovou a běžel jsem staroměstskými uličkami do antikvariátu. Cestou se mi honily hlavou hrůzné myšlenky. "Tak pane antikváři, spadla klec, my jsme pražská mafie a vy nám budete platit výpalné. Zatím jsme si vás nevšímali, hlídali jsme si hospody a zlatnictví, ale už je na čase, aby i prodejci starých knih platili za ochranu."

Srdce mi bušilo stále více a mozkem zleva doprava létala další hrozivá slova: "Nu što, ty nam dólžen platit děngi i my těbjá nězastreľájem, málčik", slyšel jsem v duchu ty děsivé věty. Co jim řeknu, jak se z toho vykroutím, vždyť já ruštinu zapoměl, ale kolegyně nezapoměla, ta mi pomůže. A co když je to ta mukačevská brigáda, prý hned vytahuje pistole a pro výstrahu něco v obchodě rozstřílí. A co, když to je čečensko-ingušský gang. Ten se nezdráhá vytáhnout kalašnikovy. A ten, co mě čeká v antikvaríátu je určitě jejich šéf, jak mu říkají, jo "vor v zakoně". Ne, určitě poslali nižší šajbu, možná "staršinu". No uvidím podle auta, pokud to bude meďák typu SL v úpravě AMG, tak to bude vor, staršinové prý používají bavoráky třídy 7." Vzpoměl jsem si na články Jardy Kmenty.

Už jsem se blížil do Opatovické ulice, přesto mé myšlenky pulzovaly dále: "Lepší by bylo, kdyby to byl ten Berdychův gang, s těma se možno domluvím lépe. Zavřou mě sice do kufru auta, vyvezou do lesa, dostanu nakládačku, ale aspoň mě nezabijou. Jó, určitě to budou Berdychovci." srdce jsem měl až v hrdle a těžko jsem popadával dech.

Ostrovní ulicí jsem proběhl rychlým sprintem. Zahnu doleva a tam skutečně velký černý vůz stojící na chodníku a u něj mohutný chlapík v obleku. Adrenalin se ve mně vařil. Musím začít jako první, chytit diskusi do svých rukou, to je možno zažene do defensivy.

"Hledáte mě?" zahelekal jsem fistulí, hrozivý hluboký hlas mi prostě z hrdla nevyšel.

"Jste inženýr Burdátš, majitel tohoto obchodu" s bohorovným klidem převzal iniciativu ten mafián. Moje tiché a-a-ano jej asi nezajímalo. "Jsem pověřen vám předat tento balíček" a dálkovým ovládáním otevřel nehlučně kufr své limuzíny. Beze slova mi dal do rukou těžkou krabici, sedl za volant a odfrčel.

Stál jsem před obchodem s tou krabicí hodnou chvíli. Na tuto variantu jsem nebyl připraven. Asi nová metoda. V bedně bude určitě něco výhružného. Nábojnice? Ne to by byla lehčí. Nášlapná mina? Váha tomu odpovídala. Či úřízlá hlava mého psa? Ale já žádného nemám. Bílý jak sníh jsem vstoupil do prodejny. Kolegyně na tom nebyla o moc lépe. Nehnutě mne pozorovala. Pohyboval jsem se pomalu, prý TNT dokáže vybuchnout i při prudkém pohybu. Vtom jsem sebou trhnul. Ostré crrrrn se ozvalo z mé kapsy. Mobil. Teď příjdou instrukce. Pomalu jsem krabici položil na pult a s očekáváním nejhoršího jsem přiložil aparát k uchu.

"Ahoj Miloši, tady Zdeněk Tůma" zaznel pevný hlas guvernéra ČNB, "trochu jsem tady v kanclu uklízel, a poslal jsem ti po svém řidiči vyřazený knížky. Tak si z nich vyber a možná něco z nich prodáš." Kdyby stál v té chvíli u mne, tak se mu radostí vrhnu kolem krku. Musela to být rána, jak mi spadl kámen ze srdce, chtělo se mi skákat a křičet. Jak by ne, vždyť jsem hrdina, který právě vyhrál nad mafií.

Ááá, teď mě napadlo: Milý Zdeňku, až opustíš ČNB, tak se zastav u mne v antikvariátě, máš tady padesát korun.

Autor: Milo Burdátš | pátek 16.4.2010 12:20 | karma článku: 26,31 | přečteno: 1903x
  • Další články autora

Milo Burdátš

Největší okradení akcionářů v historii

V letech 1945 až 1948 naše země zažila velkou vlnu etatizace neboli znárodnění. Pomineme-li dosazení státní správy do podniků Němců a Maďarů, byli zestátněny stovky velkých akciových společností, jejichž akcionářům nikdy nebyly vyplaceny náhrady, jak bylo slíbeno. Náhrady byly poskytnuty pouze cizozemským držitelů akcií a někdy po hodně dlouhé době. V podstatě stát okradl tisíce a možná desetitisíce akcionářů o jejich podíly ve firmách. Z ideologického hlediska stále považujeme tuto etapu za největší, státem posvěcený lup. Jenže možná je až na druhém místě řebříčku. Největší okradení akcionářů proběhlo jindy.

24.4.2013 v 21:16 | Karma: 37,33 | Přečteno: 2885x | Diskuse| Ekonomika

Milo Burdátš

Tajemství prvního presidentského portrétu

Kdy vznikl první oficiální portrét prvního presidenta naší země Tomáše Garrigue Masaryka se obecně neví. Koho to taky zajímá. Kdyby se náhodou nějaký zájemce našel, ať čte dále. Takže pátrejme: po zvolení prvního presidenta, začala sháňka po starších fotografiích profesora Masaryka, jelikož sám T.G.M byl v té době ještě v zahraničí a nešlo ho solidně vyfotografovat nebo, jak bylo zvykem, namalovat. Kdejaké tiskárny ty nekvalitní a neautorizované fotografie tiskly a prodávali nadšeným davům. To však nebyly oficiální portréty. Ty vznikly později.

7.3.2013 v 20:09 | Karma: 37,00 | Přečteno: 4658x | Diskuse| Společnost

Milo Burdátš

Horor v Lucerně

Dne 23.11.1930 se ve francouzském periodiku Intransigeant objevila část vzpomínek slavné tanečnice Josephine Bakerové. Byly to zrovna vzpomínky na její první vystoupení v pražské Lucerně. Že to bylo vyprávění dramatické až hororově zbarvené. No posuďte sami.

7.2.2013 v 23:05 | Karma: 30,63 | Přečteno: 1206x | Diskuse| Kultura

Milo Burdátš

Nelžeme si, prosím. Charlota Masaryková mluvila krásnou češtinou

Jako antikváře mne v poslední době značně rozčilují sebevědomá tvrzení, že manželka prvního presidenta T. G. Masaryka neuměla česky. Touto nepravdou reagují skalní agitátoři pana Karla Schwarzenberga na námitku, či spíše konstatování, že paní Therése Schwarzenberg neumí česky. I včera večer v duelu presidentských kandidátů krásná herečka Jitka Čvančarová tuto lež vyslovila v přímém přenosu a moderátorka ji bez uzardění opakovala.

24.1.2013 v 13:42 | Karma: 43,86 | Přečteno: 4334x | Diskuse| Společnost

Milo Burdátš

Zajímá mne pouze pozadí Václava Klause

Tak máme za sebou poslední novoroční projev Václava Klause. Jako po minulé roky, i dnes mne jeho pohled na život v naší malé zemičce nezajímal. Přesto si televizor zapnu. Zajímá mne však pouze Klausovo pozadí.

2.1.2013 v 23:46 | Karma: 32,10 | Přečteno: 1487x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Kontrast v odvodech v Kyjevě a venku je neskutečný, říkají reportéři iDNES.cz

26. dubna 2024  16:04

Podcast Únava vojáků i civilistů na Ukrajině je vysoká, ale stejně tak i morálka. Redaktor Michal Voska a...

Žena nedbala varování své banky, falešným makléřům poslala přes milion

26. dubna 2024  15:57

Podvodníkům naletěla dvaašedesátiletá žena z Jičínska, která nedbala ani upozornění ze své banky,...

VIDEO: Strážníci v ulicích naháněli bagr, opilý řidič si jel pro cigarety

26. dubna 2024  15:42

Městská policie z Krupky na Teplicku zveřejnila video z netradičního zásahu svých strážníků. Ti...

Medaile z policistova hrobu nosil zloděj jako ozdobu klíčenky. Odhalila ho DNA

26. dubna 2024  15:36

Policie dopadla zloděje, který v říjnu roku 2022 v Ostravě-Vítkovicích ukradl dvě medaile z hrobu...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 31
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3157x
Antikvář pražský a koncesovaný odhadce.