Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vyprávěj. Zážitek z natáčení.

Kdo si myslí, že práce antikváře je monotonní, ba nudná práce, je na velkém omylu. Nebudu nikomu vysvětlovat, jaký adrenalin pulzuje v žilách a tepnách antikváře při objevení vzácné písemné památky. Máme však i jiná vzrušení. Náš antikvariát pravidelně několikrát do roka se mění ve filmové studio. Prostředí antikvariátu je filmařům, ale hlavně scénáristům velmi blízké a proto rádi mají ve svých filmech obchod se starými knížkami. A tak se často náš obchůdek dostává do celovečerních, absolventských, nízkonákladových, amatérských, televizních filmů, seriálů i reklam. V září to byly scény, obrazy a záběry do několika dílů velmi úspěšného televizního seriálu Vyprávěj.

Tonda Sova se Zuzkou v antikvariátuMilo Burdats

Pronajmout antikvariát filmařům není tak jednoduché, jako když realitka pronajme nezařízený byt, či nepoužívanou tovární halu. Reflektory, pojezdy pro kamery, režie s monitory, zvuková režie, desítky kabelů, praktikáblů, beden s materiálem to všechno se musí vměstnat do živoucího prostoru. Z toho důvodu je moje přítomnost nezbytná a potřebná. Neustále se něco mění, přesunuje, nejenom knihy a obrázky, ale i nábytek, regály ap. A tak se byl na place po celou dobu všech těch 15 filmování a tak mohu porovnávat.

Seriál Vyprávěj, který natáčí režisér Biser Arichtev pro Českou televizi v tomto porovnání, má jednu zvláštnost. Je to natáčení hutné a rychlé. Takové tempo jsem ještě neviděl. Obraz střídá obraz, záběr střídá záběr, brzo ráno exteriéry, pak hurá do interiéru. Ve dvě už někteří členové štábu přemýšlejí o založení odborů, aby prosadili alespoň právo na pravidelné přestávky. Biser Arichtev však má energie dost a dost.

Jak tak stojím na tom place a sleduji natáčení scén z let sedmdesátým se mi vrací minulost. Vzpomínám si, jaká auta jezdila, jaká byla móda i jak se mluvilo. Proto mi někdy naskočila husí kůže, když herec použil repliku, která se do uvedené doby nehodila. S pokorou jsem si tedy dovolil režiséra i herce upozornit a div se světe, nikdo neprotestoval, změna byla okamžitě akceptovaná. Jak by ne, pouhé rozhlédnutí po štábu mi připomnělo můj věk. Když gentlemansky zapomenu na věk herečky Jany Šulcové, která hrála roli vedoucí antikvariátu, celý štáb byl tak mladý, že 70tá léta znal maximálně z vyprávění. Dokonce ani režisér nebyl na světě v době, kterou natáčel (a ještě je Bulhar).

Nebudu prozrazovat děj seriálu, to se nedělá. Z místa natáčení však každému dojde, že někdo z hlavních představitelů se stane antikvářem. Ano, po propuštění z vězení, se Tonda Sova (Jaromír Nosek) zaměstná v antikvariátu, kde vytvoří jakési disidentské hnízdo.

Co jsem obdivoval, byla absolutní disciplína štábu, nikdo neodmlouval, nikdo se nehádal, nikdo se neflákal. Když se řeklo, že natáčení začne ráno v 7,30, tak skutečně se začalo natáčet. Pamatuji si natáčení, kdy první osvětlovač přijel hodinu po zahájení, režisér se dostavil po dvou hodinách a na herce se čekalo další hodinu. Je vidět, že malé soukromé produkční firmy dokáží (pro nabobtnalou Českou televizi) efektivně a zřejmě i levně natáčet kvalitní seriály.

Nechci však laskavého čtenáře nudit svými úvahami, tak na závěr přidám jednu drobnou příhodu, která mi znovu připomněla, jak přitažlivé je filmařské řemeslo a jaké kouzlo vyzařuje z každého, kdo se v této branži pohybuje.

Při natáčení jakýchkoliv historických záběrů je nutné si hlídal i prostředí za okny. Ulice byly prázdné, až na dvě staré škodovky objednané z veteránklubu. Do záběru však zaparkovala nová fabie a to ještě se slovenskou poznávací značkou. Jelikož hlídač byl někde, vyrazil jsem k vetřelcům sám, abych je vypoklonkoval. Jak jsem již uvedl na počátku tohoto příspěvku, byl jsem v mírné depresi, z toho, že jsem nejstarší na place a potřeboval jsem to rozchodit. Z auta vystoupili dvě krásné mladé Slovenky. Zavlnily boky a na můj přísný výraz a požadavek o odjezd zašveholily.

"A čo takého sa tu natáča, hádám nie film."

Vyšel jsem s pravdou ven:"Televizní seriál Vyprávěj."

"A vy ste režisér, či čo", pokračovala jedna z nich koketně.

"Něco takového, prosím, nasedněte a odjeďte, jste v záběru." nasadil jsem přísnou tvář.

"A ja som už vo filme hrala", vlnila se dál mladá slovenská krasavice. "Ako komparzistka, vzali by ste ma do komparzu, veď nie som škaredá", vypla krásnou hruď a nasadila úsměv Marylin Monroe. Zapomněl jsem na svůj úkol a na minutu jsem se vžil do role hollywoodského magnáta.

"A víte, žeby to šlo. Otočte se!" Kráska se zatočila. "Ale to bych vás musel prohlédnout. Víte to je historický film. Zda nemáte někde tetování, či piercing na nevhodném mítě. A taky ta pušapka by musela domů, v té době dívky podprsenky nenosily", zasneně a s mlsným úsměvem jsem koukal na to děvčátko. A její odpověď mne odzbrojila:

"Ja by som sa kľudne pred vami vyzliekla aj dohola, vy ste taký sympatický a ešte ste režisér."

Moje ego vylétlo do kosmických výšin, hlava se mi točila, zřejmě mi i slina ukápla. Chtěl jsem pokračovat v rozhovoru a poslouchat ty medově sladké komplimenty. Naštěstí doběhl hlídač v černé uniformě. Kandidátky filmového herectví natlačil do fabie a donutil je odjet.

A já se vrátil na plac, kde jsem byl tím nejstarším pamětníkem, kde jenom ze slušnosti mi neříkali dědečku.

Autor: Milo Burdátš | neděle 12.9.2010 12:31 | karma článku: 37,62 | přečteno: 3217x
  • Další články autora

Milo Burdátš

Největší okradení akcionářů v historii

V letech 1945 až 1948 naše země zažila velkou vlnu etatizace neboli znárodnění. Pomineme-li dosazení státní správy do podniků Němců a Maďarů, byli zestátněny stovky velkých akciových společností, jejichž akcionářům nikdy nebyly vyplaceny náhrady, jak bylo slíbeno. Náhrady byly poskytnuty pouze cizozemským držitelů akcií a někdy po hodně dlouhé době. V podstatě stát okradl tisíce a možná desetitisíce akcionářů o jejich podíly ve firmách. Z ideologického hlediska stále považujeme tuto etapu za největší, státem posvěcený lup. Jenže možná je až na druhém místě řebříčku. Největší okradení akcionářů proběhlo jindy.

24.4.2013 v 21:16 | Karma: 37,33 | Přečteno: 2885x | Diskuse| Ekonomika

Milo Burdátš

Tajemství prvního presidentského portrétu

Kdy vznikl první oficiální portrét prvního presidenta naší země Tomáše Garrigue Masaryka se obecně neví. Koho to taky zajímá. Kdyby se náhodou nějaký zájemce našel, ať čte dále. Takže pátrejme: po zvolení prvního presidenta, začala sháňka po starších fotografiích profesora Masaryka, jelikož sám T.G.M byl v té době ještě v zahraničí a nešlo ho solidně vyfotografovat nebo, jak bylo zvykem, namalovat. Kdejaké tiskárny ty nekvalitní a neautorizované fotografie tiskly a prodávali nadšeným davům. To však nebyly oficiální portréty. Ty vznikly později.

7.3.2013 v 20:09 | Karma: 37,00 | Přečteno: 4658x | Diskuse| Společnost

Milo Burdátš

Horor v Lucerně

Dne 23.11.1930 se ve francouzském periodiku Intransigeant objevila část vzpomínek slavné tanečnice Josephine Bakerové. Byly to zrovna vzpomínky na její první vystoupení v pražské Lucerně. Že to bylo vyprávění dramatické až hororově zbarvené. No posuďte sami.

7.2.2013 v 23:05 | Karma: 30,63 | Přečteno: 1206x | Diskuse| Kultura

Milo Burdátš

Nelžeme si, prosím. Charlota Masaryková mluvila krásnou češtinou

Jako antikváře mne v poslední době značně rozčilují sebevědomá tvrzení, že manželka prvního presidenta T. G. Masaryka neuměla česky. Touto nepravdou reagují skalní agitátoři pana Karla Schwarzenberga na námitku, či spíše konstatování, že paní Therése Schwarzenberg neumí česky. I včera večer v duelu presidentských kandidátů krásná herečka Jitka Čvančarová tuto lež vyslovila v přímém přenosu a moderátorka ji bez uzardění opakovala.

24.1.2013 v 13:42 | Karma: 43,86 | Přečteno: 4334x | Diskuse| Společnost

Milo Burdátš

Zajímá mne pouze pozadí Václava Klause

Tak máme za sebou poslední novoroční projev Václava Klause. Jako po minulé roky, i dnes mne jeho pohled na život v naší malé zemičce nezajímal. Přesto si televizor zapnu. Zajímá mne však pouze Klausovo pozadí.

2.1.2013 v 23:46 | Karma: 32,10 | Přečteno: 1487x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Digitální stavební řízení od července bude, slíbil Bartoš. Provoz přirovnal k D1

25. dubna 2024

Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš ve čtvrtek prohlásil, že digitální stavební řízení bude...

Deník Metro rozšiřuje regionální zpravodajství a zvyšuje náklad

25. dubna 2024

Deník Metro z portfolia mediální skupiny MAFRA posiluje přítomnost v regionech a zároveň zvyšuje...

Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi

25. dubna 2024  16:02,  aktualizováno  16:50

Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...

Podvody přesáhly pět milionů, žalobce viní pojišťováka i jeho otce lékaře

25. dubna 2024  16:23

Z pojistných podvodů s celkovou škodou přesahující pět milionů korun obžaloval krajský státní...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 31
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3157x
Antikvář pražský a koncesovaný odhadce.