Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dopis totálně nasazeného

Výraz totální nasazení, "totaleinsatz" už asi mladým nic neřekne. V průběhu války bylo mnoho desítek tisíc mladých Čechů posláno na práci do Říše. Mnoho takto nasazených mi vyprávělo svůj příběh, někdo měl horší, někdo zase lepší vzpomínky. Tyto příběhy jsem si nezapisoval, ani je nenahrával a je to škoda. Avšak tím, že pracuji v antikváriátě, se mi do rukou dostane občas dopis totálně nasazeného, jako je tento. Dříve než zmizí z povrchu zemského ho přepíšu do blogu. Možná jsem voyer a možná jenom amatérský historik.

Dopis z VídněBurdats, Milo

17.6.1942

Milý Jožko!

Předem přijmi srdečný pozdrav a milou vzpomínku. Nezlob se, že teprve teď píši dopis. Jak to se mnou bylo sis jistě přečetl v dopise pro Tondu. Už jsem z toho byl celý rozlámaný. Všechno jsem si musel sám opatřit a tak jsem celý týden jen chodil po úřadech. S bytem jsem měl také strašnou potíž. Ale vůbec mne to nemrzí. Ono to neškodí, člověk se aspoň trochu otrká. Teď už jsem tady jako doma. Ještě musím najít nějaký lacinější byt, teď platím 450,- korun měsíčně a tak si říkám, to je trochu drahé jen za to vyspání. Od firmy jsem dostal tisícovku, když jsem přijel a jinak mám dva tisíce měsíčně. Ceny jsou tady jako v Praze a s jídlem ještě lacinější. Na obědy jsem u firmy, to mě stojí K 4,- dennně. A jinak tady jím lépe než v Praze. Taková jídla jako brambory se zelím nebo omáčkou či zeleninou a pod., a bramborový guláš, to stojí 2,- - 2,50 korun a slušné porce. Na poživatinové lístky dostanu k obědu nudle nebo fleky. Na večeře chodím do Wöku, to jsou takové podniky, kde u pokladny se koupí lístky a jdeš sednout za stůl. Jídlo ti sami přinesou. Nečepují žádné nápoje, jen ti dají na stůl čistou vodu zadarmo, nejsou to ale vegetárny, můžeš dostat všechno jídlo. Nedává se žádné zpropitné. Všechno čisté jako v prvotřídních restauracích. Člověk si dá několik večeří, stojí to pár korun, nemusí kupovat pivo a dávat zpropitné a nají se dobře. Všechny tuky jsem dostal v másle, ale 1 kg. Mléko si beru přes den, vždy půl litru a platím je 80 haléřů 1/2l. Jedině biografy jsou tady dražší, to je od 8,- korun nahoru. Jen v těch horších od 6,- korun. Tady jsem úplně spokojen, jsem na tom lépe než v Praze.

V neděli jsem byl doma na Moravě. Vyběhal jsem si propustku, platí mně na 3 měsíce a mohu jet domů kdy chci. Tak budu jezdit domů asi každou neděli. To trvá přesně 2 hodiny vlakem a pak na kole ze Znojma domů. Tak to je prima. S němčinou jsem se již trochu otrkal. To člověk udělá aspoň praktickou zkoušku co se ve škole naučil. Do kanceláře mám takových 10-15 minut pěšky. Už se tady vyznám dobře. Ze začátku mně zbláznily tramvaje, oni také mají číslo až 186 a pak také podle abecedy. Oni ale mezi 1 a 186 sem tam nějaké číslo přeskočili a tak jim toho tolik nabylo.

Každý den tady teď prší. Jinak nic nového. Co je nového u Vás? Tady není nic v novinách. Až budeš psát Jindře, tak ji a Jenynku pozdravuj. A napiš mně také brzy něco, ale určitě.

Srdečně Tě zdraví

Jara

Wien VI, Windmühlgasse 30, Tür 4

 

Samozřejmě, ne každý psal takové dopisy kamarádům. Někdo se dostal do továrny k pásové výrobě, někdo jako pomocník na zemědělský statek. A taky v této době ještě nehrozily nálety spojenců a facky od frustrovaných vojáků wehrmachtu na dovolené, avšak o otrocké práci asi v tomto případě nelze mluvit. Je to skutečná dobová výpověď mladého moravského kluka, který nemohl studovat techniku v Praze. Co by dnes nezaměstnaní nešťastníci dali zřejmě za takovou brigádu. Obrázek si udělejte sami.

Autor: Milo Burdátš | středa 27.6.2012 22:40 | karma článku: 25,53 | přečteno: 1131x
  • Další články autora

Milo Burdátš

Největší okradení akcionářů v historii

V letech 1945 až 1948 naše země zažila velkou vlnu etatizace neboli znárodnění. Pomineme-li dosazení státní správy do podniků Němců a Maďarů, byli zestátněny stovky velkých akciových společností, jejichž akcionářům nikdy nebyly vyplaceny náhrady, jak bylo slíbeno. Náhrady byly poskytnuty pouze cizozemským držitelů akcií a někdy po hodně dlouhé době. V podstatě stát okradl tisíce a možná desetitisíce akcionářů o jejich podíly ve firmách. Z ideologického hlediska stále považujeme tuto etapu za největší, státem posvěcený lup. Jenže možná je až na druhém místě řebříčku. Největší okradení akcionářů proběhlo jindy.

24.4.2013 v 21:16 | Karma: 37,33 | Přečteno: 2885x | Diskuse| Ekonomika

Milo Burdátš

Tajemství prvního presidentského portrétu

Kdy vznikl první oficiální portrét prvního presidenta naší země Tomáše Garrigue Masaryka se obecně neví. Koho to taky zajímá. Kdyby se náhodou nějaký zájemce našel, ať čte dále. Takže pátrejme: po zvolení prvního presidenta, začala sháňka po starších fotografiích profesora Masaryka, jelikož sám T.G.M byl v té době ještě v zahraničí a nešlo ho solidně vyfotografovat nebo, jak bylo zvykem, namalovat. Kdejaké tiskárny ty nekvalitní a neautorizované fotografie tiskly a prodávali nadšeným davům. To však nebyly oficiální portréty. Ty vznikly později.

7.3.2013 v 20:09 | Karma: 37,00 | Přečteno: 4658x | Diskuse| Společnost

Milo Burdátš

Horor v Lucerně

Dne 23.11.1930 se ve francouzském periodiku Intransigeant objevila část vzpomínek slavné tanečnice Josephine Bakerové. Byly to zrovna vzpomínky na její první vystoupení v pražské Lucerně. Že to bylo vyprávění dramatické až hororově zbarvené. No posuďte sami.

7.2.2013 v 23:05 | Karma: 30,63 | Přečteno: 1205x | Diskuse| Kultura

Milo Burdátš

Nelžeme si, prosím. Charlota Masaryková mluvila krásnou češtinou

Jako antikváře mne v poslední době značně rozčilují sebevědomá tvrzení, že manželka prvního presidenta T. G. Masaryka neuměla česky. Touto nepravdou reagují skalní agitátoři pana Karla Schwarzenberga na námitku, či spíše konstatování, že paní Therése Schwarzenberg neumí česky. I včera večer v duelu presidentských kandidátů krásná herečka Jitka Čvančarová tuto lež vyslovila v přímém přenosu a moderátorka ji bez uzardění opakovala.

24.1.2013 v 13:42 | Karma: 43,86 | Přečteno: 4334x | Diskuse| Společnost

Milo Burdátš

Zajímá mne pouze pozadí Václava Klause

Tak máme za sebou poslední novoroční projev Václava Klause. Jako po minulé roky, i dnes mne jeho pohled na život v naší malé zemičce nezajímal. Přesto si televizor zapnu. Zajímá mne však pouze Klausovo pozadí.

2.1.2013 v 23:46 | Karma: 32,10 | Přečteno: 1486x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Británie uvede zbrojní průmysl do válečného režimu, oznámil premiér

23. dubna 2024  16:56,  aktualizováno  17:29

Britská vláda uvede zbrojní průmysl do válečného režimu, uvedl v úterý britský premiér Rishi Sunak...

Herečky ze Zlaté labutě vydražily rekvizity ze seriálu pro děti z dětských domovů

23. dubna 2024

Seriál Zlatá labuť se blíží do finále, a proto TV Nova uspořádala v sobotu charitativní akci v Art...

Hrozí nový Černobyl. Centrum Střední Asie mohou zamořit radioaktivní kaly

23. dubna 2024  16:52

Nestabilní odkaliště vzniklá v Kyrgyzstánu po těžbě uranové rudy v dobách Sovětského svazu hrozí...

Policie pátrá po dezinformátorovi Zítkovi. Nedorazil k soudu

23. dubna 2024  15:54,  aktualizováno  16:34

Policie pátrá po dezinformátorovi Pavlu Zítkovi. V úterý odpoledne o tom informovala na svém webu....

  • Počet článků 31
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3157x
Antikvář pražský a koncesovaný odhadce.