Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

jarinka

28. 6. 2012 16:17
Mám souseda, který byl

nasazený do Berlína. Byl tam několik let, téměř až do konce, zažil šikanu, hlad, bombardování. Byl rád, že nakonec přežil. Dodnes nesnáší němčinu. Na svůj věk je ale velmi aktivní. Pak mám známého, jehož otec utekl z nucených prací právě z Vídně. Esesáci ho hledali v jeho bydlišti na Moravě. Pod hrozbou zastřelení měly manželka a děti vyzradit, kde se ukrývá, ale tady pomohl starosta, nebýt toho dobráka, byla by patrně celá rodina zastřelena. Tou vesnicí se už ale probíjeli Sověti, byl duben 1945, a Němci začali mít jiné starosti, než hledat uprchlíka.

0 0
možnosti

petrph

28. 6. 2012 7:44
Děkuji za zajímavou informaci

Dodnes jsem se nějak naivně domníval že totálně nasazení v Německu dřeli skoro zadarmo a bydleli v uzavřených lágrech, skoro jak vězni v koncentráku. Jestli se nyní dočítám že tam měli srovnatelné podmínky skoro jako naši dnešní studenti, když si tam vyjedou na brigádu, tak to pochopitelně mnohé mění.  Ono halt člověk skutečně nesmí zůstat u demagogických výkřiků a jít do hloubky ,Není prostě čistá totalita a není čistá svoboda...

0 0
možnosti

opatov

28. 6. 2012 12:42
Re: Děkuji za zajímavou informaci

Máte pravdu, já jsem na tom taky vyrostl, avšak po mnoha rozhovorech jsem zjistil, že to byla pro mnohé dobrá škola. Naučili se bezvadně jazyk a získali německé pracovní návyky. Mnozí si i hodně vydělali. A taky někteří vzpomínají na paničky, večírky v luxusních vilách, francouzské koňaky. Proto mne zarazilo, když před deseti lety dostávali odškodnění v řádu statisíců, které jim komunističtí vězni mohli jenom závidět.

0 0
možnosti

Old Nord

28. 6. 2012 0:44
Niečo mi to pripomína. Aha, jeden vtip :-)

Síce len vzdialene, nie pointou či príbehom ale celkovou atmosférou. V tom vtipe sa rozhovori starý partizán, ktorý už vlastne skoro všetko pozabúdal (či vôbec nevedel?) o tom, ako sa prežité príbehy udiali. Najskôr doplietol čo sa všetko udialo - bolo to v lete alebo poriadne nasnežilo? potom zase zabudol či oni (partizáni) vyhnali nemcov z dediny alebo nemci vyhnali ich?

Pointa zostala v poslednej otázke a odpovedi. Spomínal ako prišiel ku zraneniu. "Dostal som guľku medzi lopatky" vraví a zrazu zapochybuje a nahlas premýšľa "alebo som dostal lopatkou po guľkách"?

Iste, vojna bola pre mnohých ludí najhorším zážitkom, no za socializmu neraz heroizovali "kde koho za kde čo" hlavne že mal nejakú legitimáciu. Na "nasadenie" si viacerí účastníci spomínali ako na pracovný výlet, z ktorého sa vrátili bohatší a skúsenejší.

1 0
možnosti

Šummmi

28. 6. 2012 6:34
Re: Niečo mi to pripomína. Aha, jeden vtip :-)

Akorát, že toto je skutečně popis aktuálního stavu a ne vzpomínky upravené společenskou poptávkou.

0 0
možnosti

škovras

27. 6. 2012 23:03
A ještě chybí

zmíňka o platu. Můj táta byl taky totálně nasazený, ovšem za poněkud tvrdších podmínek. Pobíral plat, který z větší části posílal domů do Čech. A na ty nálety spojenců vzpomínali s máti taky. Ta byla v Reichu jako zajatec, což se opět nedalo srovnávat. Díky za objektivní pohled.

2 0
možnosti

Šummmi

27. 6. 2012 23:18
Re: A ještě chybí

Já tam četl, že vydělával dva tisíce. Když jídlo bylo za 2 až 3 koruny, tak to byl myslím férový plat.

1 0
možnosti

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS